Miejskie Przedszkole nr 1 Ciechanów

DLA RODZICÓW GR IV

Dzień dobry. W zawiązku z zaistniałą sytuacją przesyłamy propozycję do pracy w domu.

Pozdrawiamy serdecznie wszystkie Dzieci oraz Rodziców.

Propozycje do pracy oraz zabawy z dziecmi  (poniedziałek  24.02.)

  1. Rozmowa: korzystając z dostępnych źródeł,  porozmawiajcie na temat zawodu garncarza. Poszukajcie informacji o przedmiotach potrzebnych do wykonywania tego zawodu (stół, koło garncarskie, glina, naczynie z wodą do maczania rąk, naczynie z farbami, pędzel, szy­niec oraz drut do odcinania gotowego naczynia). Obejrzyjcie film z Muzeum Wsi Kieleckiej: https://www.youtube.com/watch?v=e4oSaT3TAzY. Poszukajcie, czy w waszym domu znajdują się gliniane naczynia, wazony, rzeźby.
  2. Zabawa matematyczna: wykorzystajcie przedmioty domowe, np. naczynia, wazony, rzeźby. Grupujcie je według kształtu/ wielkości/ koloru/ liczby uchwytów. Następnie przeliczajcie elementy, sto­sując liczebniki główne i porządkowe.
  3. Gimnastyka –przygotujcie poduszki:

– stańcie tyłem przy ścianie, pięty, biodra i głowy przylegają do ściany. Ćwiczenie polega na unoszeniu i opuszczaniu barków z jednoczesnym dociśnięciem ich do ściany,

– usiądźcie w siadzie ugiętym przy ścianie, biodra, plecy i głowy przylegają do ściany. Zginajcie i prostujcie głowę bez odrywania jej od ściany, a następnie ustawcie głowę w po­zycji skorygowanej (wzrok skierowany przed siebie, broda lekko przyciągnięta do most­ka),

– połóżcie poduszki na głowach i masze­rujcie z nimi po pokoju. Na klaśnięcie starajcie się bez upuszcze­nia poduszki usiąść na podłodze w siadzie skrzyżnym. Następnie podnieście się i kontynuujcie marsz z poduszką na głowie. Ćwicze­nie wykonajcie kilka razy,

– połóżcie się z ugiętymi nogami i stopami opartymi o podłogę, ręce w pozycji „skrzydełek” leżą na podłodze, wykonajcie głęboki wdech nosem z uwypukleniem brzucha, a następnie wydech ustami, podczas którego brzuch opada. Ćwiczenie wyko­najcie kilka razy.

     4. Zabawa plastyczna: pobawcie się gliną, ( Poniżej przepis na piasek kinetyczny) badajcie jej właściwości oraz ulepcie naczynia i inne ozdoby. Wytwory możecie pomalować farbami. Jeżeli w domu nie macie gliny, możecie sami przygotować piasek kinestetyczny i zabawić się w poszukiwaczy skarbów. W piasku kinestetycznym twórzcie różne kształty za pomocą foremek. Po odciśnięciu formy możecie się pobawić w poszukiwaczy ukrytego skarbu, czyli jedna osoba zakopu­je element, a druga  go odnajduje.

Przepis na piasek kinetyczny:

– mąka ziemniaczana (ok. 4 szklanki),

– pół szklanki oliwki dla niemowląt,

– barwnik spożywczy.

Mąkę wsypcie do dużego pojemnika i wlejcie oliwkę oraz barwnik. Wymieszajcie i gotowe.

 

 

Propozycje do pracy oraz zabawy z dziecmi  ( wtorek 25.02.)

  1. Rozmowa: porozmawiajcie o zawodzie latarnika i polskich latarniach oraz na temat obowiązków, jakie mają latarnicy i ich ogromnej odpowiedzialno­ści. Podkreślcie, że to niezwykle samotnicza praca, jest się samemu w nocy i podczas sztormu i widzi się tylko światełka innych latarni. Latarnik musi też być bardzo sprawny i zdrowy, bo zwykle musi wchodzić bardzo wysoko. Poszukajcie w dostępnych źródłach latarni morskich znajdujących się na polskim wy­brzeżu, zwróćcie uwagę na charakterystyczny ich wygląd, wskazujcie różnice https://www.latarnie.pl
  2. Zabawa matematyczna: rozłóżcie na podłodze obrazki przedstawiające morze, statek, latar­nię i latarnika w różnym położeniu. Dziecko określa, w jakim położeniu względem siebie się one znajdują. Zastosujcie pojęcia: „przed”, „nad”, „za”, „obok”. Następnie ułóżcie obrazki według wskazówek: Przed latarnią stoi latarnik, za la­tarnią płynie statek.
  3. Zabawa badawcza: umieśćcie w wodzie niewielkie lusterko i skierujcie na nie białe światło latarki, a za latarką umieśćcie białą kartkę. Manewrujcie kartką tak, aby odbiło się na niej światło z lusterka. Na podstawie tego doświadczenia określcie, jaki kolor ma świa­tło (światło, choć wydaje się, że jest białe, w rzeczywistości składa się z siedmiu kolorów, które lustro wydobywa i odbija na kartkę). Gdzie i kiedy można zauważyć takie zjawi­ska?

 

Propozycje do pracy oraz zabawy z dziećmi ( środa 26.02)

 

  1. Rozmowa: przeczytajcie fragment wiersza I. Sikiryckiego „Stara kuźnia”  ( tekst zamieszczony poniżej) nawiązującego do pracy kowala. Sprawdźcie rozumienie tekstu, bawiąc się w zabawę „Prawda czy fałsz?”:

W najdawniejszych czasach ludzie nie znali żelaza. (P)

Kowal wykuwał młotem podkowy i miecze. (P)

Kowal wykuł dla księcia podkowy. (F)

Książę oddał kowalowi swoją córkę za żonę. (P)

Kowal nazywał się Jaskóła. (F)

  1. Zabawa matematyczna: przygotujcie dowolne przedmioty o różnym ciężarze. Wasze ręce to szale wagi, dzięki którym będzie­cie porównywać ciężar. W czasie zabawy sprawdzajcie i określajcie, który przedmiot jest cięższy, a który lżejszy. Na zakończenie porozmawiajcie o tym, czy są przedmioty, których wagi nie można łatwo ocenić w rękach.
  2. Zabawa badawcza: przypomnijcie sobie zasady obowiązujące podczas wykonywania doświadczeń. Przygo­tujcie miskę z gorącą wodą, łyżkę metalową, drewnianą, plastikową oraz inne przed­mioty wykonane z takich materiałów. Przedmiot drewniany i metalowy zanurzcie jedno­cześnie w wodzie i sprawdźcie, który się nagrzewa. Dorosły wyjaśnia, że metalowe przedmioty szybciej się nagrzewają, bo ten materiał przewodzi ciepło. 

 

STARA KUŹNIA

We wsi Stare Karczmiska,
Niedaleko od Puław,
Stoi kuźnia, a w kuźni
Mieszka kowal Mikuła. [...]
Przed wiekami tu rosły
Gęste bory sosnowe
Pomieszane z dębiną,
A przez mroczną dąbrowę
Tur wędrował tu z żubrem
Płosząc sarny i łanie,
Niedźwiedź miodu tu szukał
Na słonecznej polanie,
Czujny jeleń ku Wiśle
Przez zarośla przemykał,
Na konarach zaś lśniły
Oczy rysia i żbika.
A gdzież człowiek – spytacie.
Był i człowiek w tym borze.
Dłoń potężną zaciskał
Na kamiennym toporze.
Bo w tych czasach zamierzchłych
Ni żelaza, ni stali
Ludzie tutaj żyjący
Jeszcze całkiem nie znali. [...]
Aż tu kiedyś, na wiosnę
Wczesnym rankiem, o wschodzie,
Do przystani przybiły
Nieznajome dwie łodzie

Z łodzi kupcy wysiedli
Z cudzoziemska odziani. [...]
Stosy futer puszystych
W dniu tym kupcy dostali
Za dwa miecze żelazne
I trzy noże ze stali. [...]
Od chwil owych pamiętnych
Dni mijały i lata.
Coraz więcej żelaza
Przybywało ze świata. [...]
I cóż dalej się działo
W tej osadzie nad Wisłą?
Jest poranek. Już słońce
Ponad borem zabłysło.
Oświetliło ostrokół,
Wyzłociło listowie,
Gdy na drodze przed bramą
Stanął dziwny wędrowiec. [...]
Nauczyłem się wiele,
Zobaczycie to sami. –
Po tych słowach wędrowiec
Rozpiął szara kapotę
I zza pasa młot wyjął:
– Spójrzcie, bracia, tym młotem
Miecze umiem wykuwać
I podkowy, i groty. [...]
I tak, tuż za osadą,
Tam, gdzie wiodła w bór ścieżka

Pierwszy kowal nad Wisłą
Przed wiekami zamieszkał.
Węgiel drzewny do pieca,
W którym rudę wciąż topił,
Za przedmioty żelazne
Przynosili mu chłopi. [...]
Wiele lat sam pracował
Dniem, wieczorem i nocą,
A na starość dopiero
Syn mu przyszedł z pomocą.
Syn był zręczny i pracę
W kuźni lubił tak szczerze,
Że potrafił wnet wykuć
To, co kuli płatnerze.
A więc hełmy, ostrogi,
Mieczów płaskie brzeszczoty,
Noże, klingi sztyletów
Toporzyska i groty. [...]
Raz, gdy wiosną od lodów
Uwolniła się Wisła,
Do osady z drużyną
Zjechał książę Witysław.
Snadź z wrogami niedawno
Miał niełatwą przeprawę,
Bo mu skroń przecinały
Świeże blizny dwie krwawe.
Jego miecz, który wrogom
Nieraz błyszczał złowieszczo
I niemało klęsk zadał,
Wyszczerbiony miał brzeszczot.
Wtedy właśnie starosta
W te odezwał się słowa:
– Pozwól, panie, by nowy
Miecz ci wykuł nasz kowal.

– Zgoda – rzekł młody władca
– Zostajemy tu na noc! –
A o świcie miecz nowy
Księciu Wiślan podano.
Spojrzał książę zdumiony,
Nie chciał oczom swym wierzyć.
Miecz wyglądał jak dzieło
Damasceńskich płatnerzy.
Dosiadł władca rumaka
I z drużyną, bez słowa,
Do kuźnicy pod lasem
Niby wiatr pocwałował.
Młody kowal przed kuźnią
Nisko księciu się skłonił,
A gdy cała drużyna
Pozsiadała już z koni,
Książę spytał kowala:
– Jakiej pragniesz nagrody?
Chcesz, bym ciebie obdarzył
Koniem rączym i młodym?
Albo, jeśli chcesz, dzisiaj
Ze mną jedź do stolicy.
Takich jak ty kowali
Potrzebuję w Wiślicy.
Wtedy kowal rzekł: – Panie,
O to proszę jedynie,
Byś mnie, bezimiennemu,
Zechciał nadać dziś imię. –
– Zgoda – książę zawołał –
Twoja dłoń miecz mi kuła,
Więc od dnia dzisiejszego
Będziesz zwać się Mikuła. [...]
Igor Sikiryck

Propozycje do pracy oraz zabawy z dziećmi ( czwartek 27.02)

  1. Rozmowa: porozmawiajcie na temat zainteresowań, zdolności i umiejętności dziecka oraz zawodów, które chciałoby wykonywać. Dorosły nawiązuje do wiary we własne możliwości przy realizacji postawionych celów. Zaznacza, że nie każdy ma talenty w każdej dzie­dzinie. Nie możemy od siebie wymagać, że we wszystkim będziemy najlepsi. Pytania do rozmowy: Co to są zainteresowania? Czym się interesujemy? Czym interesują się dorośli? Dlaczego każdy z nas ma inne zainteresowania? Co to jest hobby? Co to są zdolności? W czym jesteśmy dobrzy? Jakie czynności wykonujemy z przyjemnością i dlaczego? A co wykonujemy niechętnie i dlaczego?
  2. Zabawa matematyczna: rozłóżcie na podłodze spinacze do bielizny lub klocki, odliczajcie wskazaną przez dorosłego liczbę klocków, a następnie budujcie z nich wieżę, np. cztery klocki kwadratowe i trzy pro­stokątne. Przeliczajcie elementy wieży. Następnie przygotujcie po trzy karteczki z cyframi, do których dopasujcie wskazaną liczbę klocków. Na koniec konstruujcie za­dania z treścią, np. Basia miała cztery klocki, Jaś trzy, a Franek tylko jeden. Ile razem klocków miały dzieci?
  3. Gimnastyka: powtórzcie ćwiczenia z poniedziałku.

 

 Propozycje do pracy oraz zabawy z dziećmi ( piątek, 28.02)

 

  1. Rozmowa: dokonajcie przeglądu najbardziej znanych zawodów, przypomnijcie zawody rodziców, znajomych. Dorosły opowiada, kim sam chciał zostać w przeszłości, o jakim zawo­dzie marzył. Ważne, aby podkreślić, że żadna praca nie hańbi, nie należy się wstydzić tego, kim się jest z zawodu i gdzie się pracuje. Podczas rozmowy nawiązujcie do zawodów mniej znanych: garncarz, latarnik, kowal, kuśnierz, ślusarz.
  2. Praca plastyczna: z dostępnych materiałów plastycznych i kolorowych gazet wspólnie wykonajcie plakat o zawodach lub książkę z zawodami w formie kolażu.